گوگل فروشگاه فيزيكي راه‌اندازي كرد

گوگل در رقابت با اپل براي فروش محصولات سخت‌افزاري‌اش يك فروشگاه فيزيكي راه‌اندازي كرد. نخستين فروشگاه اين غول اينترنتي روز پنج شنبه در نيويورك سيتي افتتاح شد.

اين فروشگاه در محله چلسي منهتن قرار دارد و تنها چند بلوك با فروشگاه خيابان چهاردهم اپل فاصله دارد. در اين فروشگاه امكان خريد محصولات سخت افزاري گوگل و ارائه خدمات تعمير و پشتيباني به كاربران فراهم است. با اينحال طراحي فضاي اين فروشگاه نشان مي دهد كه گوگل رويكردي متضاد با آنچه اپل در ايجاد فروشگاه هاي خود انجام مي دهد در پيش گرفته است.

 

سبك متفاوت طراحي فروشگاه هاي گوگل

اين فروشگاه مساحتي حدود 500 مترمربع دارد. بر خلاف فروشگاه هاي اپل كه از طراحي هاي مينيمال و آينده نگرانه اي بهره مي برند، طراحي اين فروشگاه به سبكي طبيعي تر انجام شده و در كف و تجهيزات اين فروشگاه از المان هاي چوبي بسياري استفده شده است.

ايو راس، نايب رييس بخش طراحي هاي سخت افزاري گوگل در اين باره مي گويد: «هدف ما آن است كه طراحي به كار رفته در فروشگاه به خوبي همان حس و حالي را منعكس كند كه گوگل در محصولتش به كاربران ارائه مي كند. فلسفه ما در گوگل آن است كه تكنولوژي بايد با زندگي روزمره افراد سازگاري پيدا كند. هدف از ايجاد چنين ديزايني براي فروشگاه اولمان آن است كه افراد به خوبي بتوانند حس كنند كه تكنولوژي ابزاري براي تقويت توانمندي هايمان به عنوان يك انسان است.»

اين فروشگاه مثل يك فضاي اجتماعي با محل نشستن، ميزها و ساير مبلماني كه سطحي از صميميت عمومي را نشان مي دهد، طراحي شده است. گوگل اعلام كرده شمار افرادي كه مي توانند همزمان در فروشگاه حضور داشته باشند را محدود خواهد كرد و كارمندان و مشتريان در داخل فروشگاه بايد از ماسك استفاده كنند. به گفته راس، مبلمان شامل كاناپه و ميزهاي بيضي شكل از چوب و چوب پنبه زرد ساخته شده اند تا محصولات به چشم بيايند. اين شركت مي خواهد مشتريان ببينند محصولات گوگل در محيط واقعي چطور به نظر مي آيند به همين خاطر اسپيكرها نزديك دسته اي كتاب قرار گرفته اند و طراحيهاي ديگر حس بودن در خانه كسي را مي دهند. بازديدكنندگان مي توانند تلفنها، تبلتها و دستگاههاي ديگر را هم امتحان كنند. همچنين براي تعمير دستگاههايشان به اين فروشگاه مراجعه كنند.

وي در طول گردش مجازي اين فروشگاه توضيح داد: مثل راه رفتن در روياست. اميدوارم مشتريان هم همين احساس را داشته باشند. مي خواهيم مشتريان شاد باشند و الهام بگيرند همان طور كه من چنين تجربه اي را داشتم. راس بر برنامه ريزي براي اين فروشگاه نظارت داشته است و در اين باره گفت: مشاهده اين كه همه چيز كنار هم قرار گرفته جالب است؛ به خصوص در دوران كوويد كه امكان حضور در چنين فضايي وجود نداشت.

بسياري از كارشناسان معتقدند كه طراحي به كار رفته در اين فروشگاه، بيش از آنكه حس قدم زدن در يك فروشگاه را القا كند، به مانند قدم زدن در يك موزه تعاملي و اكتشاف چيزهاي جديد است.  براي مثال، در برخي از ديوارهاي اين فروشگاه، مجموعه اي محصولات توليد گوگل از گذشته تا امروز به نمايش گذاشته شده است و مشخصات اين محصولات در زير آنها ذكر شده اند.

از طرف ديگر، دكوراسيون اين فروشگاه شباهت زيادي به فضاهاي داخلي يك خانه دارد؛ مثلا آشپزخانه يا اتاق بازي كودكان. به كمك ويژگي تعبيه شده با عنوان Discovery boxes، كاربران مي توانند انيميشن هايي سه بعدي از جنبه هاي مختلف محوصلات اپل را مشاهده كنند. سه اتاق «Sand box» نيز ايجاد شده كه كاربران در آنها مي توانند محصولات سخت افزاري مختلف گوگل را امتحان كنند.

 

امكانات اولين فروشگاه گوگل

جيسون روزنتال، نائب رئيس كانالهاي مستقيم و عضويت گوگل نيز درباره راه اندازي اين فروشگاه گفت: گوگل در سال ۲۰۱۶ تجربه راه اندازي فروشگاههاي موقتي را آغاز كرد و همان سال تلفن هوشمند پيكسل و اسپيكر خانگي “نِست” را عرضه كرد. اين شركت در سالهاي بعد دستگاههاي سخت افزاري فراواني معرفي كرد و متعاقب آن فروشگاههاي موقتي را عرضه كرد تا درباره انتظارات مصرف كنندگان درباره فروشگاههاي كالا بيشتر بداند.

در فروشگاه تازه تاسيس گوگل، بازديدكنندگان مي توانند تلفنها، تبلتها و دستگاههاي ديگر را هم امتحان كنند. همچنين براي تعمير دستگاههايشان به اين فروشگاه مراجعه كنند. يك اتاق كودك براي نگهداري كودكان در هنگام خريد وجود دارد. يك فضا هم وجود دارد كه افراد مي توانند قابليت ديد شب تلفن پيكسل را در آنجا آزمايش كرده و در تاريكي عكس بگيرند و به خودشان ايميل كنند.

همچنين اتاقي وجود دارد كه در آنجا سه نفر مي توانند از طريق سرويس بازي اِستادياي گوگل بازي كنند. فضايي پوشيده از صفحات نمايش وجود دارد كه كاربران مي توانند به تجربه خدمات گوگل بپردازند كه ممكن است هنوز به صورت عمومي عرضه نشده باشند. روزنتال گفت: ايجاد يك كانال فروش مستقيم كه دربرگيرنده برند گوگل باشد و به مشتريان اجازه دهد مستقيما با اين شركت در ارتباط باشند و نظرشان را مطرح كنند، براي گوگل اهميت داشت. با اين حال درباره گشايش فروشگاههاي بيشتر توضيح نداد.

 

بر اساس گزارش بلومبرگ، نائب رئيس طراحي گوگل با اشاره به اين كه كف فروشگاه از باطريهاي بازيافتي ساخته شده و لامپها كم مصرف هستند و مصرف آب و موارد ديگر با صرفه جويي صورت مي گيرد، گفت: فروشگاه گوگل گواهي شوراي ساختمان سبز آمريكا را دريافت كرده است. شركتهاي فناوري در گشايش فروشگاه تجربه هاي متفاوتي داشته اند.

در حالي كه فروشگاههاي اپل موفقيت بزرگي را تجربه كرده و باعث ارتقاي اين برند و فراهم كردن فضايي براي نمايش محصولات جديد شدند اما مايكروسافت سال گذشته اعلام كرد همه فروشگاههاي خود را تعطيل مي كند. اين اقدام بيش از گذشت يك دهه از زماني صورت گرفت كه اين غول نرم افزاري نخستين فروشگاههاي خود را براي تقويت حضورش در حوزه سخت افزار راه اندازي كرده بود.

 

 

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.